Ter afsluiting van 500 jaar Reformatie

KEYSERKERK, 29 Oktober 2017. Hartelijk welkom in deze dienst ter afsluiting van 500 jaar Reformatie. Daarbij lopen wij wat op de feiten vooruit. Immers, pas op 31 oktober 2017 is het 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen vastspijkerde aan de deur van de slotkerk te Wittenberg. De mythische gebeurtenis, die vaak gezien wordt als het begin van de Reformatie en van wat we nu ‘protestantisme’ noemen, de vernieuwingsbeweging die kerk en wereld grondig veranderd heeft. Vanaf 31 oktober 2016 liep het jubileumjaar en wij hebben daar aandacht aan besteed met diensten en met een reis naar de Kerkendagen in Berlijn en Wittenberg. Wij sluiten vanmorgen af met "In het beginne was het woord". Als Luther iets veranderde, dan ook de taal. Hij vertaalde de Bijbel en schreef en liet schrijven talloze kerkliederen in de taal van het volk. En nu, 500 jaar later .. ? Muzikale medewerking is er vanmorgen van Floor Wittink, saxofoon, Femke leek, zang en Gert-Jan Mostert, orgel. De liederen willen een brug zijn tussen Reformatie, de Katholieke roots en verder. Saxofoon en orgel vooraf, Sonate van J.B. Loeillet (1680 -1730) Zie de foto-impressie (klik ter vergroting)