MET%20HART,%20ZIEL,%20VERSTAND%20EN%20KRACHT

BEEMSTER BIDDAG 2018, zondag 22 juli Welkom op deze 395-ste Beemster Biddag. Met een beetje fantasie ziet de Beemsterpolder er uit als een groot hart. Toch?! In 1618, precies 400 jaar geleden, werd in die polder de eerste steen gelegd voor de bouw van deze kerk. De siersteen van dat jaar zit boven de buitendeur van de kerk. Daarmee is dit huis van samen, waar al zoveel eeuwen mensen samenkomen om lief en leed te vieren, het oudste gebouw van onze polder. Een huis van samen als oudste oorsprong! Volgens de verhalen is in dit kerkhuis ook het hart van Tobias de Coene begraven. De Coene, een expat uit London, was de tweede dijkgraaf van de polder en dé dijkgraaf van de droogmaking. Vanaf 1609 heeft hij zich ingezet voor de droogmaking en de inrichting van de nieuwe polder, en wel met hart, ziel, verstand en kracht. 18 juli 1618 is hij overleden. De kerk was er toen nog niet, alleen de toren was in aanbouw. Maar omdat de Coene zijn hart verpand had aan deze polder wilde hij dat zijn hart hier begraven zou worden! In de kerk hangt het lofdicht van Hugo de Groot op zijn vriend Tobias de Coene. Dat lofdicht leggen wij vandaag naast datgene wat Jezus het grootste gebod noemt .. Muzikale medewerking is dit jaar van Lisanne Koot, harp en van Leoni Jansen en Femke leek, zang. Henk Gemser bespeelt het orgel. Alvast een mooie Biddag toegewenst, begin van een goede feestweek, die na de dienst officieel geopend wordt! Feestelijk orgelspel bij binnenkomst en Solozang I will give my love an apple (traditionele Engelse folk) Welkom, zie de foto-impressie van deze feestelijke dienst Klik ter vergroting en kies voor afspelen!!!