Euforie en weerstand

KEYSERKERK, 28 maart 2021, PALMZONDAG 2020 Ds. Nico Schroevers Sinds zoveel jaren is dit één van de vrolijkste en uitbundigste zondagen van het jaar. Als de ezel, of de geit de kerk binnenstapt, als het kinderkoor zingt en als de kinderen vrolijk paraderen en een erehaag vormen met hun vrolijk versierde palmpaasstokken, dan is het alsof het al bijna ‘vrolijk Pasen’ is. Maar vanmorgen vieren wij voor de tweede jaar achtereen Palmzondag zonder kinderen. Wij missen hen, zeker vandaag. Als je namelijk de kinderlijke blijheid uit Palmzondag weghaalt, hou je bijbels gesproken alleen het tweede deel van het verhaal over: weerstand uit angst geboren. En als er dan wordt ‘doorgeschakeld’ vanuit de angst dan komen wij bij die wrange zin: Heden hosanna, morgen kruisig hem. Uit het lied, Alles wat over ons geschreven staat. Het is bijna alsof de euforie van de intocht zijn eigen tegenbeweging veroorzaakt. Alsof Jezus als Icarus te dicht bij de zon komt . . Muzikale medewerking is er niet van het Beemster Kinderkoor, wel van Erwin Young solozang met Rick Piepers achter de vleugel. Jan Pronk begeleidt de samenzang van achter het orgel. Klik ter vergroting!!!