27%20februari%202022%3A%20400%20jaar%20Carel%20Fabritius%3A%20Onvoltooide%20vrijheid%21

Ds. Nico Schroevers Hartelijk welkom op deze laatste zondag voor het begin van de 40 Dagentijd, vanouds de zondag die in het teken staat van carnaval. Dit jaar komt daar echter iets bij. Vandaag is het precies 400 jaar geleden dat één van Beemster ’s beroemdste zonen, Carel Fabritius, is gedoopt in onze Beemsterkerk. Dat moest toen in een noodkerk gebeuren omdat de Keyserkerk nog niet voltooid was . . . Onvoltooid is een woord waarmee je zijn hele leven zou kunnen beschrijven. Net twintig trouwde hij met Aeltje Velthuys, zus van de tweede dominee van Beemster, Tobias Velthuys. Nog geen twee jaar later is zijn vrouw overleden en ook de tweeling en hun derde kind. Ondertussen ontwikkeld Carel zich wel als de meeste getalenteerde leerling van zijn meester Rembrandt en kwam hij aan de wieg te staan van de beroemde Delftse school met o.a. Johannes Vermeer als vertegenwoordiger. Maar voor Carel zijn talent echt tot bloei kan brengen ontploft een kruidopslag met een knal die tot op Texel te horen was. Daarmee kwam er een abrupt einde aan zijn leven en is ook een deel van zijn werk verloren gegaan . In deze dienst staan wij stil bij zijn leven en werken met name aan de hand van één van zijn schilderijen. Dat doen wij met een schilder in ons midden en met muzikale medewerking van Femke Leek en Fransje Christiaanse, solozang, deels ondersteund door Monique Schoorl en Nikki Adema, met Jan Pronk achter het orgel Click to enlarge!!!