21 mei 2023: Historische Kerkdienst

Welkom op deze Historische Kerkdienst! De eerste keer dat wij ons hier historisch verzamelden was in 1999. Lang geleden. Ook tussendoor vierden wij af en toe historisch, onder andere in 2012 bij 400 jaar Beemster. Deze keer staan wij stil bij het oudste ‘huis’ van de Beemster, de Keyserkerk, die precies 400 jaar geleden, in 1623 in gebruik werd genomen. De eerste 150 jaren was er hier geen orgel, maar begeleide een voorzanger de gemeentezang. Zo beginnen wij ook vanmorgen. Bij binnenkomst klinkt het orgel, daarna verstomt het, om pas later weer in te vallen. De eerste voorzanger was Pieter Fabritius, de schilder van het schilderij op de steunbeer van de kerk. Vanmorgen wordt de samenzang ondersteund en versierd door Gert-Jan Alders en door Femke Leek. Organist is Gert-Jan Mostert. Voorgangers vanmorgen zijn ds. Nico Schroevers en pr. Jan Duin. Lang leek het erop dat Jan vanwege een operatie moest afzeggen. Fijn dat het lukt om samen voor te gaan. Ds. Nico Schroevers Zie de foto-reportage. Klik ter vergroting !!!