Z-INN

Z-INN is een liberale en oecumenische ontmoetingsplek zijn, hecht verbonden met de breedte van de samenleving, in Beemster en voor Z-INN zeker ook Purmerend. De inzet is een alternatief kerkzijn over hokjes heen dat mensen aan elkaar verbindt, zowel in hun maatschappelijke inzet, in gemeenschaps-activiteiten als in het zoeken naar geloof en zingeving. Het gaat om mogelijkheden en verbinding!

De afgelopen jaren is er hard gewerkt, wat geresulteerd heeft in:

• een maandelijks vrouwencafé VROUWEN@GO! met een spreker uit de regio die haar passie deelt (gemiddeld bezocht door ruim 50 vrouwen)
  • een maandelijkse kerkdienst (ca 60 personen) en een aantal keren per jaar een alternatieve kerkachtige bijeenkomst. Bijvoorbeeld een startontbijt met 80 personen, kinderkerstfeest, ouderkerst, etc.
  • er zingen maar liefst vier koren in Z-INN (kinderkoor 20 pers., jongerenkoor 16 pers., gospelkoor 35 pers., ‘klassiek’ koor 40 pers.). Allemaal werken zij regelmatig mee aan kerkdiensten en andere activiteiten (kerstmiddagen voor ouderen, 4 mei herdenking, etc.
  • een tweewekelijks vrijzinnig leerhuis met uitstapjes naar het Oerboek en meer (20 pers)
  • een jaarlijkse lentemarkt, waar zo ‘n 35 vrijwilligers bij betrokken zijn en die bezocht wordt door enkele honderden bezoekers uit Zuidoostbeemster en omgeving (met een uitgebreid kinderprogramma en veel ruimte voor ontmoeting)
  • er worden films gedraaid en besproken
  • er zijn speciale activiteiten voor kinderen en ouders (pompoenenoogstfeest met soep, een kleinekinderkerkdienst en palmpaasstokken)
  • er is een little free pantry waar buurtbewoners voedsel instoppen en uithalen

Deze maand bij Z-INN

Z-INN wordt ook veel verhuurd (zo zijn er naast de koren, vier yoga-klassen, worden er meditatiewandelingen vanuit Z-INN georganiseerd, zijn er masterclasses zang, lezingen en allerlei bijeenkomsten.

Met al deze activiteiten willen wij een financiële basis creëren, maar zoeken wij ook bewust naar activiteiten die aansluiten op wat Z-INN wil zijn, die haar in een netwerk van aanvullende instellingen en organisaties plaatsen en die de drempel naar de eigen activiteiten verlagen.